Stop

1 juni 2016 - Neuharlingersiel, Duitsland

Vanmorgen was  de wind 3 bft NO en de waddenzee kalm. Om 6.00 de haven van Neuharlingersiel uitgeroeid richting Wangerooge. De zee was rustiger dan gisteren maar in de geul begon de wind aan te trekken en de golven namen toe. Zag er tegen op om tussen Spiekerooge en Wangerooge te roeien waar de golven hoger en vervelender zouden zijn. Hoewel het te roeien was merkte ik aan mezelf dat ik er geen plezier meer aan heb. De laatste week continu tegenwind uit het oosten/noord oosten en dan die sportlichen stunde wat me op elk stuk meer en meer gaat tegenstaan.

Op de een of andere manier durf ik het niet meer aan. De boot is zeewaardig en zelf lozend, heb alle mogelijke veiligheidsmaatregelen gerroffen (marifoon, noodsignalen, gps, reďdingsvest, etc.) dus daar ligt het niet aan. Het moest dus allemaal van mij komen. De waddenzee is op zich te roeien maar na veel dagen niet te kunnen roeien door slecht roeiweer en de onvoorspelbaarheid van de zee maken dat je voorzichtig moet zijn, helemaal wanneer je alleen bent. Wanneer het  een dag wel goed te roeien is dan kan het nog soms spannend zijn.

Na een kwart van de overtocht te hebben geroeid heb ik besloten terug te keren naar de haven van Neuharlingersiel en te stoppen met het roeien op de Waddenzee. Het doel van deze tocht was ook om en uitdagende tocht te roeien maar vooral ook om te genieten van de Waddenzee en het roeien. Beide heb ik gedaan en ik kijk terug op een prachtige ervaring. Een volgende keer roeien op de Waddenzee doe ik graag maar dan met 1 of meer mensen en eventueel in een meermansboot. Koen, keertje de C23 op de Waddenzee proberen?

Op naar de volgende uitdaging. Het liefst ergens roeien waar geen getijde is en waar ik praktisch elke dag zou kunnen roeien. Ik hou jullie op de hoogte.

1. Jacqueline:
    Hoi Gerhard,
    Deze ervaring nemen ze je niet meer af! Er is meer moed voor nodig om in te zien dat je dit niet wilt afmaken dan om stug vol te houden om aan andere mensen te bewijzen dat je de zee kan bedwingen. Ik heb door jouw reisverhalen kunnen meegenieten van de Waddenzee en ben daar heel blij om. Op naar het volgende avontuur!
  2. Janny:
    1 juni 2016
    Een goede thuisvaart en een behouden aankomst:-) Goede beslissing hoor!
  3. Joyce:
    Wijs besluit! Tot zo!
  4. G. ter Maat:
    Reisse Reisse
  5. Monique:
    1 juni 2016
    Bedankt voor het leuke reisverslag het was erg leuk om te lezen .En nu geen reisverslag meer dat is wel jammer op naar de volgende .
  6. Anneke:
    1 juni 2016
    klinkt verstandig Gerhard! geniet nog van het roeien!
  7. Geertje:
    2 juni 2016
    Gerard deze uitspraak komt van een Duits dichter Friedrich Rukert 1788-1866. Ik doe de vertaling erbij. Maar je kunt nu al een heel potje Duits.
    Een ezel is hij, die niet tot een besluit kan komen omdat hij het voor en tegen niet tot op een grein kan afwegen.

Origineel: Ein Esel ist, wer nicht kommt zum Entschluss deswegen, weil Für und Wider er nicht kann aufs Lot abwägen
  8. Jolande:
    2 juni 2016
    We hebben de tocht gevolgd/gelezen en bij elk verslag: respect!Dat je geen uitdaging te groot is weten we maar het is ook goed je grens te kennen en tijdig te zien. Al super wat je bereikt hebt en de hindernissen die je hebt overwonnen. Weet thuis genoeg verhalen om te delen en het thuisfront te omarmen. Een superpapa weer thuis! De kinderen kunnen trots op jou zijn.
  9. Mirjam:
    4 juni 2016
    Goede beslissing dan toch want het is je eigen beslissing. Wat een ervaring op alle fronten . Trots op je!
  10. Mirjam:
    4 juni 2016