Sportlichen stunde

31 mei 2016 - Neuharlingersiel, Duitsland

Vanmorgen om 4 u de wekker gezet omdat ik om 5.30 in de boot wilde zitten om voor hoog water op Wangeroog aan te komen rond 8.00. De wind was 2 a 3 bft uit het oosten. Leek,me prima te doen. Zou dan wel de hele weg tegenwind hebben maar had daar tijd voor ingecalculeerd.  Eenmaal op het water waren de golven hoger en lastiger dan verwacht. De wind trok wat aan en moest er hard aan trekken. De gps gaf om de 1 of andere reden geen snelheid aan.  Op zich geen probleem maar het geeft me een indicatie hoe ik op schiet.

Ënmaal vol in de wind kwamen de golven van opzij en schuin vandere achteren. Kreeg regelmatig water over me heen en in de boot en over de tablet. Deze zit in een waterdichte hoes dus geen probleem. Maar daardoor verschoof het scherm soms en werkte het touchscreen niet meer. Kon dus ook niet meer zien waar ik roeide en welke koers ik had. Had wel het kompas waarop ik het zuiden aan kon houden wanneer ik zou overgaan op plan B

Heb nog even gekoerst op Wangeroog en de boeien gevolgt. Omdat er vanuit het oosten ook nog een donkere lucht aan kwam drijven wat op mist leek maar ook op onweer, heb ik besloten om de haven van Neuharlingersiel (plan B) in de roeien. Dit was nog lastiger dan ik gedacht had. De golven duwden de boot uit de koers en moest continu corrigeren. De boot op snelheid gehouden en er nog even hard aan getrokken en arriveerde rond 6.20 in de haven. Toch nog redelijk snel kunnen roeien. Denk dat het kwam doordat ik van Geertje rechter op moest zitten en harder roeien.

Omdat er een ferry lag afgemeerd op de slip moest ik nog een half uur in de haven dobberen. Isobel de slip op getrokken en omgekleed want was ondertussen koud geworden. De camping opgezocht maar dit bleek een oceaan van witte caravans en campers waar ik me niet thuis voel. 'No offence'  Zwaantje. Op een bankje bekeken hoe de getijden morgen en overmorgen zijn en op wind Finder het weer bekeken. Morgen kan ik Wangeroog halen volgens het weerbericht. Moet dan wel weer vroeg op.

Besloten om mezelf te verwennen met een hotel. En het is geworden 'pension Ursula'. Toen ik de naam zag en de 2 sterren was ik om. Hier ga ik overnachten, slaapzak drogen/luchten, douchen, alles aan de laders en ontbijten. Dit mocht bij aankomst omdat ik morgenvroeg om 5.00 u weer vertrek. Hopenlijk kom ik morgen wat verder.

1. Jacqueline:
    31 mei 2016
    Veel plezier in Pension Ursula. Morgen fris en fruitig beginnen aan een nieuw avontuur.
  2. Joyce:
    31 mei 2016
    Best spannend lijkt mij. .. hopen op beter weer morgen. ..
  3. Geertje:
    31 mei 2016
    Hey Gerard wat een ontberingen. Maar gelukkig saved by the Bell. Een doordenker. Kan je morgen over nadenken. Goede reis morgen.
  4. Mirjam:
    31 mei 2016
    Klinkt pittig! Wie weet laat Ursula je zo lekker slapen dat je er morgen extra gas kan geven :-)